Betesbygge: Såhär föddes ett nytt bete

Låt oss presentera Elia Yngvesson som med sina egna ord berättar lite om sig själv samt hans passion för betesbygge. I en av våra sportfiskelådor skickade vi med Elias ”bulleshad”, vilket gör det extra kul för oss att dela med oss av hans insikter i betesbyggandet. Läs hans berättelse nedan.

Idéer till nya beten

Det började med att min kusin Nils-Emil skulle köpa en 3D-skrivare av mig och för att lära oss hur den fungerade började vi rita lite i CAD (computer aided design), detta innebär att man använder en dator som designverktyg. I början kom vi in på att försöka göra en wobbler eftersom vi båda gillade trollingfiske. Sagt och gjort vi började med att träffas en kväll i veckan eftersom Nils-Emil fortfarande gick i skolan.

Efter några försök fick vi fram en wobbler till sist, dock med lite tveksamma egenskaper och någon fisk fick vi aldrig på den, tyvärr.

Jag ville dock inte ge upp tanken riktigt på att få till det här med en egen wobbler utan jag fortsatte att rita på kvällarna och flertalet prototyper föddes. De flesta prototyper fungerade inte särskilt bra men jag fortsatte att ändra och trixa med mina modeller tills en dag då jag kände mig nöjd och hade en wobbler i min hand. Denna gången betedde sig betet som en wobbler ska göra i vattnet och detta blev då vår modell Myngster .

Wobblern ”Myngster” är framtagen för gädda och gös, den har en mycket speciell gång då den slänger extra mycket med bakpartiet. Detta i samband med den stora ryggtavlan ger en härlig effekt mot vattenytan vilket triggar fisken till hugg.

…Tiden gick och vi fortsatte att träffas en kväll i veckan och pysslade lite med 3D-skrivaren tills en dag då vi bestämde oss för att verkligen försöka få till ett bete som stack ut ur mängden lite, fast denna gång hade vi mjukbete i kikaren.

Efter diskussioner om hur det skulle utformas så började Nils-Emil att rita på den modell som till sist blev ShadShaker, denna modell ändrades en del från den ursprungliga ritningen men som till sist blev ett väldig lyckat bete.

Shad Shaker är i första hand framtagen för abborrefisket, men kan så klart användas till både Gädda och Gös. Med sin intensiva paddelrörelse lockas de mest svårflörtade fiskarna att hugga.

…Vi kände ganska snabbt att vi ville ha en Tailmodell också och även den modellen ritade Nils-Emil som vi kallar TailShaker,

Både TailShaker och ShadShaker fungerade riktigt bra tyckte vi, vi tog fisk på fisk men vattnet blev kallare och kallare till en dag då vi märkte att det gick trögt, riktigt trögt trots att vi kämpade hårt!

Jag funderade och grubblade länge över varför det tog slut, varför vi inte fick någon fisk på våra jiggar som hade varit så bra.

Vi hade tidigare fiskat jiggarna väldig snabbt. Kanske kunde det vara detta som gjorde att vi inte fick någon fisk nu när det var kallare i vattnet och Abborrarna var lite köldstela?

Nu föds Bulletshaden

…Tankarna började snurra igen och vi kom fram till att vi behöver ett bete som funkar vid extremt låg fart men vi ville även att det skulle fungera vid snabbt fiske också.

Och nu började vi återigen med att arbeta fram nya prototyper. Vi tog fram 4st prototyper som alla hade sin fördel/nackdel beroende på hur man vill se det.

Efter mycket arbete blev vår BulletShad klar (denna skickades med Sportfiskelådan). Detta är ett bete som fungerar extremt bra vid låg hastighet men även klarade av att bli snabbt fiskat.

BulletShad är utformad som en kulspets från ett gevär, därav namnet, och med en lång samt smal bakkropp. Betets paddel rör sig vid minsta lilla rörelse och till en fisk som behöver lite tid på sig att hugga var detta melodin!

BulletShad har gett många fina Abborrar men även fina Gösar och Gäddor.

Riggningstips på Bulletshad

BulletShad riggas med vanlig jiggskalle och gärna med en 4/0-5/0 krok

Viktigt att tänka på är att man trär in kroken högt upp i ryggen och detta dels för att få mycket krok synlig, för bästa krokning, men även för att få en vaggande gång likt ett större gäddgummi.

Bulletshad kan med fördel fiskas sakta, till och med extrem sakta på botten, och vid ett längre stopp stiger sig svansen upp mot ytan och ger en liten rörelse längst ut på paddeln.

Man kan även fiska det väldigt snabbt och med korta stopp, då får du en vaggande gång i jiggens kropp samtidigt som paddeln rör sig extremt mycket från sida till sida. Vid stoppet vänder jiggen tvärt ner mot botten och ger en fin rörelse från jiggens paddel även vid ett ”dropp”.