1. Allmänt

Dessa villkor gäller för www.sportfiskelådan.se och innefattar de prenumerationspaket, presentkort samt produkter m.m. som erbjuds på webbplatsen. Med undantag för uppenbara felskrivningar gäller de priser och fraktkostnader som från tid till annan anges på webbplatsen i SEK, inklusive moms. För att handla i vår webbshop måste du vara 18 år gammal. Vi följer svensk lagstiftning i tillämpliga delar och levererar endast varor inom Sverige. We only ship to Sweden!

2. Köp och bundenhet

Vid köp av en prenumeration godkänner kunden den väntetid som tillkommer till våra prenumerationsprodukter. Ett välkomstbrev skickas ut via mail i samband med beställning och det är även i detta skede betalning av fakturor ska ske. Fakturor skickas till kund av Payson AB till kundens e-postadress. För att ett köp ska vara giltigt krävs det att alla efterfrågade kunduppgifter är korrekt ifyllt samt att köparen är minst 18 år (myndig). När ett köp är genomfört skickar vårt system automatiskt ut orderinformation till den e-postadress som angivits vid beställning. När vi bekräftat en beställning skickas ytterligare information om köpet till samma e-postadress. Vi reserverar oss för eventuella tekniska problem. Vid köp av en prenumeration i form av presentkort eller en vanlig prenumeration godkänner köparen att vi skickar produkter till köparen en gång varje kalendermånad. Hela eller delar av presentkortets inköpsvärde återbetalas inte efter ångerfristen löpt ut. Presentkorten måste nyttjas i sin helhet och ingen delsumma från presentkortet återbetalas utan måste nyttjas, eventuellt resterande belopp förfaller och tappar sitt värde. En prenumeration som köpts med ett presentkort kan inte hävas när prenumerationen väl påbörjats förutsatt att ångerfristen löpt ut. En vanlig prenumeration kan dock närsomhelst sägas upp förutsatt att vi inte påbörjat nästa leveransprocess. Om inte ångerfristen löpt ut gäller ångerrätten (läs mer under “ångerrätt”). Om köparen önskar att avsluta en prenumeration under pågående leveransprocess kommer nästa leverans ändock skickas till köparen men resterande leveranser kommer att avslutas. I någondera av dessa fall får köparen kvarstående ordervärde betalt tillbaka ifall en ny transaktion genomfört. Det kan komma en hanteringsavgift om 50 kr när en prenumeration avslutas i de fall en automatisk betalning redan genomförts. Köparen måste säga upp prenumerationen före den sista vardagen i månaden och senast vid klockslaget 23:59. Kontakta oss i god tid via vårt e-postformulär så vi hinner behandla ärendet före nästa leverans eller avsluta prenumerationen via din personliga kontosida. Uppsägning av prenumerationer gäller endast kommande leveranser, förutsatt att ångerfristen löpt ut. Vid köp av vanliga produkter eller presentkort gäller lagstadgad ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Läs mer under “ångerrätt”. Vi förbehåller oss rätten att avstå från att träffa avtal med dig utan angivande av skäl. Vi förbehåller oss även rätten att avbryta er pågående prenumeration, eller ett köp, utan angivande av skäl och i detta fall sänder vi er ett belopp motsvarande resterande ordervärde om det finns en sådan.

3. Ångerrätt

Vid köp av tjänster, produkter eller presentkort gäller lagstadgad ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Detta innebär att kunden har har rätt att ångra sitt köp av tjänster, presentkort eller produkter inom fjorton (14) kalenderdagar efter att kunden mottagit produkter eller första leveransen av en prenumeration. Kunden behöver inte ange något skäl för att nyttja ångerrätten. Ångerrätten kan endast tillämpas ifall produkter, tjänster eller presentkort inte nyttjats helt eller delvis. Detta betyder att ångerrätt endast kan tillämpas om produkter hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte ifall varan förändrats tack vare en nödvändig åtgärd som kan hänvisas till en omständighet där varor undersökts eller ifall förändringen inte kan hänvisas till konsumenten. Läs mer om ångerrätt här. Konsumenten utövar sin ångerrätt genom att kontakta oss via vårt kontaktformulär eller per fysiskt brev. Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren utöver att meddela näringsidkaren om utövande av ångerrätten. För utövande om ångerrätt via brev kan konsumenten använda denna mall. Vid återbetalning betalas fraktkostnader tillbaka till kunden minus kostnader för eventuell värdeminskning.

Returer skickas till: Sportfiskelådan, Box 91, Vipans gränd 8, 54122 Skövde.

4. Betalning

Våra betalningar hanteras Av Stripe samt Payson AB. Läs Stripes villkor. Automatiska månadsbetalningar fungerar endast med kortbetalning från betaltjänstleverantören Stripe. Fakturor drivs vidare av Payson AB, org. nr 556646-2858 (“Payson”). Payson  en tjänst för förmedling av betalning vid handel med varor, tjänster och andra nyttigheter via handelsplatser på Internet. För mer information kan ni besöka deras webbsida. Kort- och återkommande betalningar hanteras- och genomförs av Stripe 

Kort & Direktbetalning

Kortbetalningar sker via Stripe eller Payson AB. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik via Payson krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Stripe är en PCI-certifierad och krypterar trafik via SSL och AES-256. Läs mer här.

Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar Payson med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer (endast företag). Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar om inte annat väljs vid köptillfället. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger. För att betala mot Faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som utförs vid köpet. Företag som betalar mot Faktura måste vara registrerade i Sverige. Fakturan betalas enligt de betalningsinstruktioner som framgår på fakturan, via Plusgirokonto och OCR-nummer.

Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Det debiteras även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Vid betalning med Faktura/PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Delbetalning av faktura

På en mottagen Faktura kan det i vissa fall framgå ett ”minsta belopp att betala”, om du väljer att betala detta belopp eller ett annat belopp lägre än det totala fakturabeloppet så ingås ett kontokreditavtal. Payson erbjuder dig att, efter godkänd kreditprövning teckna ett kontokreditavtal med vår samarbetspartner Svea Ekonomi AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.

Om du vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden – den lägsta månadsbetalningen att höjas. Desto kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill du i detta fall ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan du kontakta Svea Ekonomi AB på telefon 08–51493113 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea Ekonomi AB, om du utnyttjar kontokrediten för flera inköp att tills vidare fakturera er separat för de olika köpen. Självklart slipper du i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad.

Vid frågor så kan du ringa 08–51493113 för närmare information.

Fullständiga delbetalningsvillkor här.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 195 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 10,68 %.

 

Sms-betalning via Wy Wallet.

För Wy Wallets villkor besök deras webbsida eller kontakta deras support.

5. Frakt & Leverans

Under förutsättning att du köpt en prenumeration så kommer du få en ny låda inklusive innehåll skickad till dig en gång i månaden. Prenumerationsprodukten skickas första gången månaden efter att du lagt din beställning normalt sett mellan den 1:a och 15:e dagen beroende på vilken av dessa dagar är vardagar och till förmån för våra interna packnings- och leveranstider. Leveranstiden är mellan 3-6 dagar från dess att leveransen skickats. Engångsbeställningar har samma leveranstid och skickas däremot så snabbt ordern är färdigbehandlad. Vi reserverar oss för ändringar i leveranstider. Alla leveranser skickas med Postnord eller DHL. Vid köp av en prenumeration levereras dessa paket till din brevlåda eller kan komma att behöva hämtas från ett utlämningsställe ifall paketet inte ryms i ert brevinkast. Om ert paket levereras till utlämningsställe har ni ansvar för att hämta ut paketet. Ej uthämtade paket kan debiteras kunden med 150 kr. Om konsumenten inte hämtar ut paket efter att hen aviserats om detta av fraktföretaget och paketet returneras till oss måste konsumenten aktivt kontakta oss för att få produkten åter sänd eller alternativt ersatt. Ifall vi tvingas åter sända samma- eller alternativt paket kan konsumenten debiteras med 150 kr. Om kunden inte kontaktar oss inom 60 dagar angående detta så kommer ingen ersättning att utgå och köpet kommer anses vara hävt. Om leveransen kan spåras fram till brevlåda eller uthämtningsställe ansvarar vi inte längre för eventuella ersättningar eller nya utskick (ifall exempelvis en stöld har skett) utan detta ska hanteras polisiärt och anmälan ska redovisas före ersättning utgår. Vi kan komma att använda “påse på dörren”, utan att avisera om detta, vilket betyder att ni får en påse hängd på ert dörrhandtag ifall paketet inte ryms i ert brevinkast. Om ni inte mottagit en leverans som inhandlats av oss måste du höra av dig till oss utan onödigt dröjsmål för att eventuell ersättning eller sökprocess ska ta vid.

6. Reklamation & återbetalningspolicy

Om innehåll i prenumerationer eller produkter är felaktiga kan du inom skälig tid (1 vecka) från det att felet upptäcktes reklamera produkten och få instruktioner om hur du kan returnera den. Kontakta oss via vårt e-postformulär eller via vår e-postadress (kontakt@sportfiskeladan.se). Fram tills dess att vi konstaterat fel på produkten förväntas du stå för fraktkostnader och vid accepterad reklamation betalas detta åter till dig. Vid reklamation ska du kunna uppge felets art, när produkten levererats samt när den är inköpt. Du förväntas kunna dela med dig av köpebevis (kvitton eller diverse utdrag) med information om köpet. Efter vi accepterat en reklamation eller utövande om ångerrätt betalar vi vanligen tillbaka pengar till dig med samma metod som du använde för att betala till oss.

7. Cookies

En “cookie” är en textfil webbplatsen användaren besöker sparar på användarens dator. Cookies används på de flesta webbplatser och används för att ge användaren tillgång till olika funktioner på webbplatsen användaren besöker. Denna sidan kan använda både lagrade cookies samt sessioncookies för att förbättra sidans funktionalitet för användare samt för att samla data om våra besökare. Vår sida använder tredjeparts cookies genom Google analytics som samlar in statistik om denna webbsidan. Genom att du surfar vidare på vår webbsida godkänner du att vi använder cookies. Om du vill blockera cookies kan du göra det via din webbläsares inställningar.

8. Ansvar

Som konsument regleras du av vårt ansvar för våra tjänster eller produkter enligt konsumentköplagen (1990:932). I övrigt ansvarar vi endast för brott mot dessa villkor och bara till ett sammanlagt belopp motsvarande ditt senaste ordervärde, såvida inte grov vårdslöshet eller uppsåt föreligger. Begränsningarna gäller inte i den del de skulle inskränka dina rättigheter enligt tvingande författning.

9. Personuppgifter

Genom att du köper en prenumeration, produkter, registrerar dig nyhetsbrev, svarar på undersökningar utfärdade av oss- eller samarbetspartners eller lägger upp information på vår sida godkänner du att vi behandlar dina personuppgifter. Uppgifter kommer att användas till att slutföra ordrar, ta fram statistik om positionsdata, webbloggar, eller annan typ av kommunikations- eller kunddata, ta fram marknads- eller kundstatistik, informera dig om ändringar samt kontakta dig med direktmarknadsföring. Enligt 11 § personuppgiftslagen får dina personuppgifter inte behandlas för ändamål som rör direkt marknadsföring efter du skriftligen anmält att du motsätter dig sådan behandling. Sådan anmälan kan ske till vår adress som hittas längst ner under punkt 14. För att detta ska gälla måste vi personligen bekräfta att ett brev kommit fram och i annat fall får ni sända ett nytt. Både vi eller våra samarbetspartners, annonsörer eller företag av annan tredje part kan kontakta dig med reklam via olika kanaler, direkt eller via länkar. Vi tar inget ansvar för innehåll på deras hemsidor eller övrig reklam, produkter, kontakt eller tjänster de innehar eller erbjuder.

10. Immateriella rättigheter

Vi eller våra licensgivare äger alla immateriella rättigheter till webbplatsen samt all material som publiceras på webbplatsen. Dessa verk är skyddade av upphovsrätt och alla sådana rättigheter förbehålls och kan beivras. Du får för personligt bruk skriva ut eller kopiera innehåll under förutsättning att inte använda detta för kommersiellt bruk eller på andra sätt som på något sätt kan påverka oss negativt. Om företagets anseende påverkas negativt på grund av du på ett icke ansvarsfullt sätt använder vårt material kan detta komma att beivras. Genom att du handlar av oss ger du oåterkalleligt oss rätten att citera dina kommentarer angående oss. Citaten kan komma att användas i vår marknadsföring eller för annat bruk i exempelvis marknadsföring på webbplats, tidningar, social media, blogg eller annat socialt medium.

11. Överlåtelse

Du får inte överlåta dina rättigheter eller skyldigheter av prenumerationer utan vårt skriftliga samtycke. Vi får däremot överlåta våra rättigheter eller skyldigheter av prenumerationen oavsett tidpunkt under prenumerationsperioden.

12. Tillägg och ändringar

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och förbehåller oss rätten att göra förändringar i våra villkor, tjänster eller produkter utan föregående avisering förutsatt att inget avtal redan gjorts. Vi förbehåller även rätten att ändra innehåll i våra prenumerationspaket ifall omständigheter, som bestäms av oss, kräver detta. Vi reserverar oss för eventuella ändringar i leveranstider. Vi förbehåller oss även rätten att inte leverera delar (exempelvis en låda) av en prenumeration ifall produkter tar slut hos oss eller hos leverantör men i detta fall utgår ingen avgift för kunden utan kunden får antingen en förlängd prenumerationstid eller pengar tillbaka motsvarande det uteblivna beloppet. Rabattkoder kan komma att ändras utan förbehåll ifall inte ett bekräftat avtal existerar. Vi förbehåller oss rätten att avbryta tillgången till alla rabattkoder eller kuponger ifall inte särskilda datum angetts. Rabattkoder eller kuponger kan gälla för produkter eller tjänster både med eller utan frakt och vi förbehåller oss rätten att neka köp ifall inget tidigare muntligt eller skriftligt avtal ägt rum. Om du fått ett erbjudande i form av rabattkod eller kupong, från oss, via internet eller bostadsadress så gäller detta erbjudande endast dig och dessa erbjudanden skall heller inte missbrukas genom att dela dessa till andra på ett missbrukande vis.

13. Befrielsegrunder

Om fullgörandet av våra åtaganden försvåras eller förhindras på grund av omständighet som vi inte kunnat råda över, såsom exempelvis arbetskonflikt, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad författning, myndighetsingripande samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits eller av orsaker vi inte kan råda över, ska detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestationen och befrielse från skadestånd och andra påföljder. Detta ska dock inte begränsa dina rättigheter enligt konsumentköplagen eller annan tvingande författning

14. Info

Sportfiskelådan, Box 91, Vipans gränd 8, 54122 Skövde.  Org-nr:9006141858. Adressen gäller även returer.  E-post: kontakt@sportfiskeladan.se.